La Bikers' card

La carte de tous les motards


Laat je motor goed overwinteren: tips van een professional!

De winter is niet de leukste periode voor motorrijders. Velen onder hen geven er de voorkeur aan hun motor ‘op stal te zetten’ in afwachting van betere dagen. We geven je hier tips om je motor goed te laten overwinteren.

 

De winter staat voor de deur. Daar moet je je bij neerleggen, hoewel er toch nog enkele mooie dagen kunnen zijn. Dode bladeren bedekken de wegen, dagen worden korter en korter, temperaturen dalen onverbiddelijk…. binnenkort zullen er vorst en sneeuw zijn. Kortom, weinig fijne tijden voor de motorrijders. Velen onder jullie laten daarom de motor in de garage staan en kiezen voor het behaaglijke en veilige comfort van een vierwieler. We hebben beroep gedaan op een professional uit de motorwereld, Michel Siméon van Siméon Motos in Oudergem, om tips te geven waarmee je je motor in goede staat kunt houden zodat je het volgende seizoen er meteen weer mee de weg op kunt gaan. Lees hier zijn tips voor een optimale overwintering van je motor.

overwintering van motor

Wassen: alles proper voor het slapen gaan

Voorkom onaangename verrassingen aan het begin van het nieuwe seizoen: maak je tweewieler grondig schoon. De dode vliegen en de vogeluitwerpselen kunnen de laklaag en het plaatwerk aantasten. Hoe langer je ermee wacht, hoe moeilijker het schoonmaken wordt. Pas op als je met veel water je motor schoonmaakt: zorg ervoor dat alle delen van je motor goed droog zijn. Bedek die niet meteen om zo condensatie en dus roest te voorkomen. Laat de motor draaien zodat die goed warm wordt en het water kan verdampen. Een compressor is handig om druppels weg te blazen op plaatsen waar je moeilijk bij kunt.

Smeren en beschermen voor het overwinteren

De ketting goed schoonmaken is geen overbodige luxe. Eenmaal schoon moet je die weer smeren (maar smeer niet nèt na het wassen want het kettingvet houdt het water vast).

Bescherm je motor met een anti-roest-middel (WD40 is je beste vriend, maar er zijn bij je dealer ook nog andere daarvoor bestemde producten).

Tank: gooi ‘m vol

Benzine heeft de neiging om bij stilstand te condenseren en de wanden van de tank aan te tasten. Voltanken is aangeraden om dat te voorkomen. Je kunt ook een stabilisator aan de  benzine toevoegen. Die voorkomt het achteruitgaan van de kwaliteit van de benzine en condensatie in de tank, waardoor het risico op roest verkleind wordt. (Denk er ook aan om na het toevoegen van het product je motor te laten draaien zodat het overal in de bezineleidingen geraakt.)

Heb je een motor met carburateurs, gebruik dan een roestwerend middel. Draai de benzinekraan dicht en laat de motor draaien tot die vanzelf stilvalt. Op die manier verspreidt zich een beschermende film in de vlotterkamer. Je kunt de vlotterkamers ook manueel leeg laten lopen als je makkelijk toegang hebt tot de schroef ervan.

Olieverversen: houd je motor in goede gezondheid

Als een motor draait, komen er zuren vrij in de olie. Die zuren veroorzaken roest en kunnen dus nefast zijn voor je motor. Olie verversen is dus wenselijk, vooral als je weinig rijdt en de tijdspanne tussen de onderhoudsbeurten groot is. Je kunt zo het nieuwe seizoen starten met een schone en gezonde motor.

Zorg voor de batterij

Om onaangename verrassingen te voorkomen op de dag dat je weer gaat rijden, moet je zorg besteden aan de batterij. Niets is frustrerender dan helemaal uitgerust voor een ritje met een weigerende startmotor geconfronteerd te worden. Er bestaan twee oplossingen voor: een optimizer die de hele winter de batterij op spanning houdt of – als je geen optimizer hebt – de batterij loskoppelen en die op een droge plaats op kamertemperatuur wegzetten.

Voorkom platte banden

Je motor zal een langere periode op één plaats blijven staan. De koude kan zorgen voor platte banden die ook kunnen vervormen. Om dat te voorkomen moeten de banden los zijn van de vloer. Als je motor een middenbok heeft, is dat perfect. Is dat niet het geval, dan kun je een werkplaatsstandaard nemen of de banden op een isolerende plaat (van polystyreen bijvoorbeeld) zetten. Als je geen van die twee oplossingen kunt toepassen, verplaatst dan van tijd tot tijd de motor een beetje. Banden hebben ook de neiging om wat van hun druk te verliezen. Je kunt ze steeds wat oppompen.

De stalling

Goed, alles is klaar om je trotse bezit de winter in een goede conditie door te komen. Rest er alleen nog een droge en geventileerde plaats te vinden voor de overwintering. Als je een  garage heb, hoef je je geen zorgen te maken. Maar wat als je motor buiten moet blijven staan? Kies dan voor een speciale motorhoes. Neem die er zo nu en dan even af om te voorkomen dat er vocht in blijft hangen.

Winter motorrijder

 

Je rijdt de hele winter door?

 

Strooizout is je vijand. Zonder regelmatig onderhoud zal je motor lijden onder het extreem grote roesteffect van het zout. Spuit je motor regelmatig af en bescherm die met een anti-roest product. Let vooral op de remklauwen. Die kunnen vast gaan zitten.

 

 

 

Denk er ook aan zorg te dragen voor je eigen uitrusting. Het is zaak om goed gezien te worden! Automobilisten verliezen in de winterperiode snel de gewoonte om op motorrijders te letten omdat hun aantal minder groot is. Pas dus nog meer op dan anders, val op in het verkeer en verzeker je ervan dat je altijd gedekt bent door je Bikers’ Card. Klik hier en schrijf je (opnieuw) in!

Back to top