La Bikers' card

La carte de tous les motards


Tips van “Rider”: de manoeuvres van het motorrijexamen

Dit is een wat bijzondere aflevering, omdat die zich vooral richt op de toekomstige motorrijders. Het rijbewijs is voor velen een bron van stress en roept veel vragen op.

Le-permis-moto-en-belgique

 

Denk maar terug aan je eerste proef…. Ik reken dus op jullie, doorgewinterde motorrijders, om dit artikel maximaal te delen zodat onze community nog verder kan groeien. 
Om je te helpen de stap te zetten en om meer duidelijkheid te scheppen, ben ik naar rijschool Bara in Fontaine-l’Evêque getrokken. Ik ontmoette er Alain Sprimont, monitor van de motorrijschool en ook instructeur motorbeheersing van de Belgian Driving School. We vertellen je alles over het motorrijbewijs!

 

 

 

Tips voor de manoeuvres van het motorrijexamen

 

manoeuvre permis moto

Wegrijden in een rechte lijn: je voeten moeten op de voetsteunen zijn bij het uitrijden uit het parkeervak. Je moet dus genoeg snelheid hebben om in evenwicht te zijn. Tip: kijk naar de eerste cone van de slalom om dan het juist traject te volgen.

De slalom: zet je goed op de motor, de benen goed tegen de tank gedrukt en probeer je armen en schouders te ontspannen. Kijk niet naar je voorwiel, maar kijk naar de cone voor je en anticipeer daar op. Geef beheerst gas, werk met de koppeling en maak eventueel gebruik van de achterrem om je snelheid wat te matigen indien nodig.

De acht: waarschijnlijk het meest delicate manoeuvre… Die is niet bijzonder moeilijk, maar vraagt wel om alles wat je geleerd hebt in praktijk te brengen. Tip: knieën tegen de tank gedrukt, armen, schouders en bekken ontspannen. Kijken is hier uiterst belangrijk. Je moet je hoofd en je schouders draaien terwijl je met het gas en de koppeling ‘speelt’. Gebruik de voorrem niet! Bij zeer lage snelheid riskeer je dan immers het blokkeren van de voorrem waardoor je valt.

Het uitwijken: je moet met een snelheid van minimum 50 km/uur langs de meetapparatuur. Ook hier is kijken heel belangrijk: je moet kijken hoe je een obstakel kunt vermijden en je er niet op fixeren. Duw je stuur naar de richting waarin je wil gaan en duw op aan dezelfde kant met je voet op de voetsteun.

Precisieremmen: gebruik de achterrem om grip te houden en rem met de voorrem op een afnemende manier. Pas op, de ABS mag niet in werking treden. Eens je stilstaat, profiteer er dan even van om je wat te ontspannen.

Manoeuvre-permis-moto-passage-lent

Stapvoetsrijden: je moet één worden met je motor. Benen tegen de tank, armen ontspannen en ver vooruit kijken. Je moet ‘jongleren’ met het gas en de koppeling en de achterrem gebruiken om zo de laagste mogelijke snelheid te bereiken. Tip: fixeer je blik op een punt ver vooruit, dat verbetert je evenwicht.

De 3 poortjes: maak een beetje snelheid om je evenwicht te verbeteren en zorg ervoor altijd één te zijn met je motor.

De noodstop: net als bij het uitwijken moet je een snelheid van minstens 50 km/uur hebben bij het passeren van de meetapparatuur. Zet je voeten stevig op de voetsteunen, knieën tegen de tank en kijk ver vooruit. Rem voor en achter afnemend. Ontkoppel zo laat mogelijk om zo te kunnen profiteren van de motorrem.

 

Enkele laatste tips:

Heb vertrouwen in je lesgever

Hij is er om je te laten slagen dus luister naar zijn raad. Misschien heb je nog enkele extra uren nodig om klaar te zijn voor het examen. Als hij je aanraadt om nog enkel uren extra te nemen (hij krijgt er echt niet extra voor betaald…), luister dan naar hem omdat hij weet waarover hij praat.

Ontspan je

Verkrampt zijn is je vijand, probeer je dus te ontspannen. Het vraagt tijd het motorrijden onder de knie te krijgen, zet je niet onnodig onder druk door absoluut binnen een bepaalde termijn voor het examen te willen slagen.

Réussir les manoeuvres du permis moto: les conseils d'un moniteur! from Bikers Card on Vimeo.

Back to top