La Bikers' card

La carte de tous les motards


RACB Moto Academy by Didier de Radiguès – Stages motorbeheersing

Met in het achterhoofd de wetenschap dat velen van jullie al eens slachtoffer zijn geworden van een ongeval, ben ik naar de RACB Moto Academy by Didier de Radiguès – één van onze partners – gegaan. Ik heb er ten behoeve van jullie een vervolmakingsstage van een dag gevolgd.

 

Weet je trouwens dat je met je Bikers’ Card kunt genieten van een korting van 10% op de RACB-stages?

 

 

Voor wie zijn die motorstages bedoeld?

 

Voor iedereen! Je vindt er formules aangepast aan ieders niveau. Een gouden regel tijdens zo’n stage is dat je je als motorrijder bescheiden op moet stellen. Je moet jezelf in vraag kunnen stellen. Je moet je niet overschatten, we zijn immers maar mensen… Ik verzeker je dat je er dan alles bij te winnen hebt. Mettertijd heb je gewoontes en rijtechnieken ontwikkeld, waarvan je denkt dat die goed zijn, maar waarbij je na zo’n stage vragen kunt stellen. Je komt zeker als een betere motorrijder van zo’n dag terug.

De RACB Moto Academy by Didier de Radiguès heeft drie verschillende stages: de initiatie-stage (voor degenen die nog nooit motor gereden hebben en die dat willen proberen), de debutanten-stage (voor de motorrijders met minder ervaring die zich zekerder willen voelen en hun basiskennis willen verbeteren) en ten slotte de vervolmakingsstage (voor de meer ervaren motorrijders)

 

De verwachtingen van de deelnemers aan zo’n dag zijn verschillend:DSC00012

– het terugwinnen van vertrouwen na een lange periode niet gereden te hebben
– het beheersen van een motor die ze recent aangekocht hebben
– het aanleren van nieuwe rijtechnieken
– het vergroten van het vertrouwen en verbeteren van de vaardigheden om veiliger te rijden

 

 

Hoe verloopt zo’n dag?

 

De stage start met een theoretische sessie. De lesgevers stellen kort het programma van de dag voor en testen de kennis van de deelnemers. Ze geven de rijpositie aan bij hoge en lage snelheden, de kijktechnieken, het remmen, de lijnen…. kortom alles wat een motorrijder moet weten.



Vervolgens zijn er praktische oefeningen. De kennis en de toegankelijkheid van de lesgevers zijn daarbij fantastisch. Na enkele oefeningen om de goede positie aan te nemen, wordt het beetje bij beetje menens. Het niveau is aangepast aan iedere leerling, elke oefening is een gelegenheid om een of andere fout te verbeteren. Als je de techniek beheerst, past de lesgever zich aan jou aan. Zoals ik al gezegd heb, wat ook je niveau is, vorderingen maak je zeker.

Tijdens mijn eerste stage motorbeheersing, heb ik vooral de noties van het kijken en van de rijlijnen opgepikt – wat me daarna enorm van pas is gekomen. De andere stages hebben me iedere keer in staat gesteld me op een spectaculaire manier te verbeteren. Gedurende zo’n dag leer je enorm veel. Elke tip en elke goede raad moet je tijdens je ritten daarna in praktijk brengen zodat ze een tweede natuur, een automatisme worden.

DSC00007

 

Aan het einde van de dag zijn meningen unaniem! De stages beantwoorden exact aan de verwachtingen van de deelnemers. Velen zeggen zich er rekenschap van te geven dat de limieten van hun motor veel verder liggen dan ze zich voorgesteld hebben, enkelen hebben voor de eerste keer het ABS-remmen getest. Ieder voelt zich zekerder, veiliger en tevreden nieuwe technieken te hebben geleerd die je alle dagen in de praktijk kan brengen.

Wat mij betreft: deze stage was mijn vierde en – geloof het of niet – ik heb nog nieuwe dingen geleerd! Over mezelf, over mijn rijden en over mijn motor. Kortom, ik haal er enkel positieve dingen uit. Vandaag heb ik daarom maar één tip voor jullie: neem ook deel aan zo’n stage en kom er nog beter vandaan dan je al was!

Back to top